ZMA Kosttilskud: Sådan bruges det RIGTIGT og skaber resultater!

ZMA

ZMA deler vandende, men kan for sportsudøvere have en effekt. Som med mange andre kosttilskud er det nødvendigt, hvis ikke du spiser optimalt og derved mangler tilførslen af en eller flere vitaminer eller mineraler, der løser væsentligt funktioner i kroppen, og derved kan bidrage positivt til din udvikling og kroppens processer.

I dette indlæg ser vi nærmere på hvad ZMA er, hvad det gør for dig og hvem det er særligt relevant for.

Hvad er ZMA

ZMA er forkortelsen af Zink og Magnesium Aspartate. Det er i sin enkelthed et kosttilskud, bestående af henholdsvis Zink og Magnesium der er mineraler, samt vitaminet B6. Netop ovenstående har blandt en vigtig funktion i forbindelse med kroppens stofskifte, ligesom det menes at kunne medføre en mere stabil nattesøvn, et øget energiniveau,  et forbedret immunforsvar samt medvirke til vægttab.

Personer der træner regelmæssigt, kan have lave niveauer af netop zink og magnesium, hvilket gør ZMA oplagt som kosttilskud for dig der er fysisk aktiv.

Hvilke egenskaber har ZMA?

Som tidligere nævnt består ZMA af zink, magnesium og B6 vitamin. Herunder vil vi kort gennemgå et par af de processer og egenskaber, som kosttilskuddet ZMA tilfører.

Zink opbevares ikke permanent i kroppen, hvilket betyder at vi har brug for at få det tilført via kost eller supplementer. Mineralet uddrives via sved, hvilket kan være begrundelsen for, hvorfor mange der træner eller er fysisk aktive, kan have for lave niveauer af netop dette. 

Zink er væsentligt i forbindelse med omsætningen og nedbrydningen af det vi spiser, ligesom det menes, at lave niveauer kan begrænse produktionen af testosteron, der kan medføre begrænset styrke og stofskifte.

Magnesium bidrager blandt andet til din energiproduktion, vedligeholdelse af knoglerne samt et normalt stofskifte. Præcis som med zink, har magnesium det med at forsvinde ved enten stressende perioder eller når vi sveder og er fysisk aktive.

Vitaminet B6 fungerer som et hjælpeenzym i kroppen, hvilket har betydning for kroppens overordnede vækst og vedligeholdelse. Egenskaberne minder overordnet om det, både magnesium og zink ligeledes bidrager til i kroppen, hvorfor B6 ofte vil være et sekundært element i dit ZMA tilskud.

Øget stofskifte & vægttab

Zink har en væsentlig betydning for hvor højt dit stofskifte er. Er du i underskud kan dette altså medføre en negativ indflydelse på, hvor let du taber dig. 
En optimal mængde af zink vil optimere dit stofskifte samt lettere vægttab.

Spiser du meget? Så bør du overveje at benytte trimlet i stedet. Trimlet skaber en mættende fornemmelse, minimeret sult og derved mængden der spises.

Zink & magnesium via mad?

Det er potentielt muligt, at få dækket behovet for Zink og magnesium via den mad der spises. Du skal dog være opmærksom på, at begge mineraler svedes ud under fysisk aktivitet samt bidrager til restitueringen efterfølgende.

Er du på jagt efter fødevarer der er ekstra rige på zink, så findes dette blandt andet i mælkeprodukter, mælk samt kød og fuldkornsprodukter som brød.
Magnesium findes særligt i mandler eller peanuts, grøntsager samt kornprodukter som havregryn.

Indtagelse af ZMA

I modsætning til andre kosttilskud, finder du oftest kun ZMA i pilleform. Det skyldes at tilskuddet optages bedst i kroppen uden mad. Det kan derfor være en god idé at tage tilskuddet lige inden sengetid, eller om morgenen på helt tom mave.

ZMA findes i mange fødevarer og tilføres altså via vores kost. Dog er det ikke ensbetydende med, at du altid får nok, hvis træning, stress eller anden fysisk aktivitet er en fast del af din hverdag. Overvej derfor dit normale indtag af fødevarer med blandt andet højt indhold af zink, og suppler eventuelt  med ZMA som kosttilskud.

Vi anbefaler: