Kalorieberegner

Du opnår ikke dine ønskede resultater, uden at have styr på kalorieindtaget. Unaset om du ønsker at tabe dig, tage på eller holde vægten? Så er det nødvendigt at holde styr på mængden af energi i form af kalorier, du får ind i kroppen. Får du mere end du forbruger? Så vil du tage på.. Og får du mindre? Så taber du dig. Der er dog grænser for, hvor meget du bør justere kalorieindtaget. På denne side finder du vores kalorieberegner, samt alt nødvendig information omkring kalorieindtag, i forhold til dit endelige mål.

Beregning af dagligt kalorieindtag

Ved at indtaste basale informationer om dig selv, udregner vores kalorie beregner automatisk relevante informationer for dig, via Harris-Benedict formlen. De enkelte resultatfelter gennemgåes herunder – det er her du finder svaret på, hvor meget du bør spise for at holde vægten, tage på eller tabe dig.

Udregning af basalstofskifte (Hvilestofskifte)

Dit basalstofskifte er det første, der udregnes via vores formel. Basalstofskiftet kaldes også for hvilestofskiftet. Tallet viser dig hvor mange kalorier din krop bruger, når den er i hvile. Altså det antal kalorier der ville blive brugt, hvis du intet foretog dig. 

Udregning af ligevægtsindtag

Det er de færreste af os, der intet laver gennem en hel dag. Derfor tillægges ekstra kalorier til basalstofskiftet. Dette er de kalorier du forbrænder, via din fysiske aktivitet gennem dagen. Når de to faktorer er lagt sammen, har vi fundet den mængde af kalorier du skal spise, for at holde vægten stabil (ligevægt).

Hvor mange kalorier skal du spise?

Ud fra ligevægtsindtaget kan vi beregne, hvor dit daglige antal af kalorier skal justeres. Antallet af kalorier du bør spise, afhænger af dit endelige mål. Netop denne udregning ser vi nærmere på, i det følgende afsnit. Som udgangspunkt bør et over- eller underskud ikke overstige 500 kalorier om dagen.

Kalorieindtag ved vægttab Ligevægtsindtag - 500 kalorier.

Vedligehold af nuværende vægt
Ligevægtsindtag = Antal kalorier

Kalorieindtag ved vægtøgning
Ligevægtsindtag + 500 kalorier.

Beregning af dagligt kalorieindtag

Via formlen i FitSpotters kalorieberegner, har beregnet dit estimerede ligevægtsindtag. Det er altså den mængde af kalorier du forbrænder på en hel dag, baseret på dine indtastede oplysninger og dit aktivitetsniveau. Ud fra dit angivede ligevægtsindtag kan vi nu, helt simpelt, beregne hvor mange kalorier du dagligt bør spise – for henholdsvis at bevare, øge eller mindske din vægt. 

Hvor mange kalorier skal jeg spise for at tabe mig?

Kosten er særligt væsentlig, hvis du går med et ønske om vægttab. Ret populært siges det, at 80% af resultaterne skabes i køkkent – og kun 20% skabes i træningscenteret. Sagt på en anden måde? Du opnår ikke dine drømmeresultater, hvis ikke der er styr på kosten.

Som udgangspunkt anbefales det aldrig, at være i et større kalorieunderskud end 500 kalorier om dagen. Begrundelsen for dette er, at underskuddet vil medføre chancen for tab af muskelmasse. Selvom du er interesseret i at se tallet på vægten falde hurtigt? Så er det ikke fedt når det hårde arbejde i træningscenteret går tabt! Netop derfor siges det også, at man ligeledes bør fokusere på spejlet – alternativt kan et målebånd ligeledes være en bedre indikator end et simpelt tal.

Tager du udgangspunkt i udregningen fra vores kalorieberegner? Så vil et sundt vægttab altså forekomme ved, at fratrække 500 kalorier. Har du fået et ligevægtsindtag på 2550 kalorier, så vil du altså skulle spise i omegnen af 2050 kalorier om dagen. For at få de bedste resultater kan det være en idé, at starte højere. Start eksempelvis med 2350 kalorier. Falder vægten allerede her? Så er der ingen grund til at skære yderligere fra. Når du senere til et punkt hvor vægten står stille – eller falder for hurtigt? Så kan du prøve at justere med 100 kalorier om ugen, op eller ned. På denne måde sikrer du, ikke at skære for hårdt fra start. 

Hvor mange kalorier skal jeg spise for at bevare vægten?

Ønsker du at bevare vægten? Så skal du helt simpelt spise en mængde af kalorier, der tilsvarer dit ligevægtsindtag. Træning vil uanset hvad have en indflydelse på din vægt, hvorfor det kan være nødvendigt, at justere mængden af kalorier løbende. Præcis som med ovenstående kan du på ugentlig basis justere op eller ned med omkring 100 kalorier. Kalorieberegneren præsenterer udelukkende et estimat, så det kan være nødvendigt at justere kalorierne markant den første tid. 

Hvor mange kalorier skal jeg spise for at øge vægten?

Du kan sagtens gå amok i mad, uden at tænke over antallet af kalorier. Dette vil dog medføre, at mængden af fedt på din krop vil stige markant. Det er kun muligt for kroppen, at bruge en lille mængde af kalorieoverskuddet til, at opbygge musklerne. Derfor vil for stort et kalorieoverskud medføre, at resterende lagres som fedt. Normalt anbefales det, at være i et kalorieoverskud på cirka 500 kalorier. Altså bør du spise hvad der svarer til ligevægtsindtaget i vores kalorieberegner, plus 500 kalorier oven i. 

Du kan eventuelt overveje at starte dit ‘bulk’, altså vægtøgningen, mere roligt. Juster eventuelt 100 kalorier op om ugen, indtil vægten langsomt begynder at bevæge sig. Dette bør ligeledes kunne mærkes, på øget energi og styrke. Kreatin er et oplagt supplement ved ønsket om øget muskelmasse.

Har du svært ved at tage på, kan du sagtens risikere at dit kalorie antal skal justeres højt. Du kan eventuelt vælge at supplere din kost med proteinpulver, for at få rigeligt med protein til muskelopbygningen. Alternativt kan du overveje weight gainer, der er proteinpulver kombineret med kulhydrat for en større mængde kalorier. Nogen mennesker er bare udstyret med et ekstremt højt stofskifte, hvilket betyder at der skal store mængder af kalorier til for at øge vægten. Oplever du store problemer med vægtøgelsen, så kan det være en god idé, at få en læges profesionelle vurdering.

Kalorieberegner Apps

Har du brug for hjælp til, at holde styr på dit daglige indtag af kalorier? En god kalorieberegner app kan simpelt og gratis hjælpe dig med, at holde styr på hvor meget du spiser dagligt. Det foregår simpelt ved at du registrerer fødevarer og vægt, hvorefter appen selv holder styr på det samlede antal kalorier, sat i forhold til dine valgte målsætninger.

Sammen med flere andre hjælpefunktioner kan du ligeledes holde øje med dit daglige indtag af eksmpelvis protein, fedt, kulhydrat og lignende. Denne type apps til kalorietracking kan være en stor hjælp! Hos FitSpotter anbefaler vi pt. at du afprøver MyFitnessPal eller Lifesum. Begge er som udgangspunkt gratis.

Kalorie beregner

Kosttilskud til vægttab

For at gøre dit vægttab effektivt kan det være relevant, at supplere kosten med et eller flere kosttilskud. Ofte kan tilskud være medvirkende til, at sikre en tilstrækkelig tilførsel af eksempelvis proteinpulver eller vitaminer, på trods af et begrænset antal kalorier. Der findes ligeledes diverse produkter med konkret fokus på vægttab, som eksempelvis slankepiller eller måltidserstatninger.